Modellen er inspireret af de finske ´skills demonstrations´ og støtter eleven i at bedømme egen faglige og personlige progression, under inddragelse af bl.a. fagenes praktikmål. Modellen indeholder en interaktiv metode, der kan downloades og benyttes frit.

Eleverne og instruktørerne scorer ved hjælp af et spørgeskema på 6 kategorier, deriblandt fagenes officielle praktikmål.
Metoden afdækker helt konkret, hvad eleven har lært og er god til og hvor der skal tages fat, for at eleven udvikler sine kompetencer optimalt.
Download kompetencemodel (version dec. 2010)
Evaluering af læring hænger tæt sammen med EMMA-kriteriet "egnethed", men ellers er der ikke specifikt fokus på EMMA-kriterierne ved denne model.
Praksis
Modellen er i drift hos bl.a. Skive Handelsskole ("Image-model", merkantile elever), på Hansenberg ("Ressourceprofil", VVS-elever), Kold College ("Evalueringsmetode", anlægsgartnerelever), TEC ("Edderkoppespind", malerelever) og EUC Syd (pesonvognsmekaniker elever).
Eleverne starter med at udfylde et spørgeskema alene. Instruktørerne gennemfører derefter enten individuelle samtaler á ca. 20 min. eller samtaler i mindre grupper á 2-3 elever. Gennemføres typisk 1x pr. praktikperiode og ca. 14 dage inden næste skoleperiode. Resultaterne benyttes for at tjekke op på eventuelle mangler og som grundlag for nye aftaler om elevens videreudvikling.